Sportvoeding

sportvoeding (202K)

Waarvoor kunt u bij mij terecht:

  • gezonde voeding bij sport in het algemeen
  • optimaliseren van gewicht en vetvrije massa
  • voeding aangepast aan verschillende takken van sport, rekening houdend met duur intensiteit van de sport: training, wedstrijd en herstel
  • individuele adviezen m.b.t. de energiebehoefte en verbruik van de individuele sporter
  • adviezen m.b.t. het gebruik van voedingssupplementen en voedingspreparaten
  • Groeps voorlichting en supermarktrondleidingen

Sporten is gezond, maar vooral leuk! Sport helpt je om lekker in je vel te zitten en je fit te voelen. Met sporten kan je je eigen grenzen te verleggen en dat geeft een kick!

Sport je 2-3 x per week 1-1,5 uur voor een goede conditie en een gezond gewicht kan je prima volstaan met een normaal regelmatig en gezond eetpatroon. Wanneer je intensiever sport kan je met een goed uitgebalanceerd sportvoedingsadvies je prestaties verbeteren!

Ben je top sporter, dan is een uitgebalanceerde voeding die voldoet aan je persoonlijke behoefte en trainingsschema’s een essentiële aanvulling op je trainingen. Met een goed aangepaste voeding haal je méér uit je sport!

Wat zijn de mogelijkheden?

  • Samenstelling van het voedingspatroon aanpassen aan persoonlijke behoefte en trainingsschema’s
  • Verlaging van vet percentage zonder verlies van spiermassa
  • Toename van spiermassa zonder toename van vet %
  • Verminderen van vermoeidheidsklachten
  • Verminderen van blessures
  • Vergroten van spierkracht
  • Verbeteren van duurvermogen
  • Verbeteren van herstelvermogen

Wat doet de sportdiëtist, wat kan je verwachten?

Voor een compleet sportvoedingsadvies zijn min. 2 à 3 consulten nodig:

1. Intakegesprek (45-60 min.)

Het vastleggen van alle benodigde gegevens zoals:
  • Welke sport(en) beoefen je, frequentie, duur, intensiteit (a.h.v. activiteiten- /trainingsschema)
  • Persoonlijke- en sportieve doelen
  • Antropometrische gegevens: lengte, gewicht, BMI, evt. Hf
  • Vetpercentage
  • Lichamelijke klachten en/of blessures
  • Gebruik van medicijnen en/of supplementen
  • Huidige voedingspatroon (a.h.v. een voedingsdagboek van 1 week)
  • Moeilijke momenten?
  • Specifieke vragen ?

2. Uitwerking van alle gegevens en opstellen behandelplan (60 min.)

  • Berekenen van behoefte aan energie en voedingsstoffen met oog op de activiteiten.
  • Berekenen van de inname van voedingsstoffen en energie.
  • Wat zijn aandachtspunten, wat kan beter/anders en hoe?

3. Opstellen van een persoonlijk voedingsplan voor één of meerdere dagen aangepast aan bewegings-/trainingsintensiteit (30-60 min.)

Het opstellen van een voorbeeld voeding bijv. voor een trainingsdag, wedstrijddag en rustdag.

4. Vervolgconsult (30 - 45 min.)

  • Bespreken van opgestelde voedingsplan.
  • Advies t.a.v. variatiemogelijkheden m.b.t. de productkeuze.
  • Advies m.b.t. tot het gebruik van supplementen.

5. Evaluatie

Na 4-8 weken of eerder indien gewenst (30 -45 min.)
  • Bespreken van ervaringen en vragen.
  • Zo nodig bijstellen of aanvullen van het advies.

Ervaringen van enkele topsporters

Frank Vreugdenhil, marathon schaatser

Frank Vreugdenhil, marathon schaatser “Als prof schaatser lette ik al zo goed mogelijk op mijn voeding. Toch vroeg ik me af of ik het goed deed en of ik er toch niet meer uit kon halen. Van Janny Hilbrands kreeg ik hierin de bevestiging, maar ze gaf ook aan, welke punten nog niet optimaal waren en hoe ik deze kon verbeteren. Door deze adviezen weet ik nu precies waar ik op moet letten en dat ik goed bezig ben! Dit ik merk ook aan mijn prestaties die de laatste jaren steeds beter worden!”


Rick Koekoek Nederlands en Europees kampioen Bike trial

Rick Koekoek Nederlands  en Europees kampioen Bike trial “Voor bike trial gebruikte ik een aantal supplementen, maar toch had ik het gevoel dat ik daarmee nog niet optimaal presteerde. Ik wilde van de supplementen af en met gewone voedingsmiddelen mijn spierkracht en duurvermogen verbeteren. Verder ben ik vaak in het buitenland voor trainingen en wedstrijden, waar gezond eten op bepaalde locaties soms erg lastig is. Met deze vragen ben ik naar Janny Hilbrands gegaan die me heeft geholpen bij het vervangen van supplementen door gewone voedingsmiddelen. Mijn voedingspatroon werd op een aantal punten aangepast. Daarmee is mijn duurvermogen verbeterd en mijn vet percentage is verlaagd, zonder aan kracht te verliezen. Daarnaast heb ik praktische adviezen gekregen hoe ik in het buitenland ook zo gezond mogelijk kan eten!”


Ewoud Lalkens Nederlands kampioen motortrial

Ewoud Lalkens Nederlands kampioen motortrial "Voor motortrial doe ik veel aan krachttraining. Drie jaar geleden merkte ik dat vaak niet fit was, spierkracht tekort kwam en te snel moe werd vooral tijdens wedstrijddagen. Ook eten op lange wedstrijddagen vond ik lastig. Bij elke sessie weer optimaal presteren en dat gedurende een aantal uren. Hoe en wat kan je dan het beste eten en drinken? Met deze vragen heeft Janny mij goed geholpen. Mijn voeding bleek op verschillende punten niet optimaal. Ik kreeg adviezen voor rust-, trainings- en wedstrijddagen. Al snel merkte ik dat ik me fitter voelde en wedstrijden veel beter kon volhouden. Ook nam mijn spiermassa met 3 kg toe, waardoor ik ook sterker werd. Wanneer ik vragen heb neem ik weer even contact op. Door alle adviezen weet ik nu heel goed waarop ik moet letten. Het is heel prettig om met je vragen op iemand terug kunt vallen die je weer verder kan helpen!”

Alle rechten voorbehouden 2014.
Website door J. Wittenberg Multimedia